Column: 1
Column: 2
De akte van levering is de notariële akte waarbij de verkoper de eigendom van de woning aan de koper overdraagt. De akte van levering moet op grond van de wet door de notaris ondertekend worden. Na het tekenen van de akte zorgen wij dat de akte wordt ingeschreven in het kadaster, daarmee wordt het voor iedereen inzichtelijk dat u de eigenaar van de woning bent.
Bij levering van een woning loopt het geldverkeer via de notaris. De notaris ziet erop toe dat de koper en/of diens bank de koopsom op de bankrekening van de notaris stort. De verkoper kan erop vertrouwen dat hij de verkoopopbrengst ontvangt. De notaris betaalt aan de verkoper pas uit nadat uit het kadaster is gebleken dat de woning vrij van hypotheken en beslagen is. Doorgaans is de uitbetaling 2 werkdagen na het tekenen van de akte.
De aankoop van een woning (of een verbouwing daarvan) wordt meestal gefinancierd met een lening van de bank. Als zekerheid voor de terugbetaling zal de bank een hypotheek op de woning willen. Als u de rente en aflossing aan de bank niet voldoet dan kan de bank uw woning verkopen en krijgt de bank als eerste haar geld terug. De hypotheek moet worden gevestigd bij notariële akte: de hypotheekakte.
Laura Davids helpt u graag verder.
Bel 0546 817140